Connect with us

رویداد های اخیر

خانم که یک افغانستان عاری از ماین می‌خواهد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

سفارت بریتانیا در کابل می‌گوید که در سه سال گذشته برای حفظ زنده‌گی مردم و بهبود زارعت در افغانستان بیشتر از یک و نیم میلیون افغان را در بخش آگاهی‌دهی از خطر ماین‌ها آموزش داده و همچنان بیشتر از ۳۰ کیلو متر مربع زمین را از مواد منفجره وماین‌ها منفجر نشده پاکسازی کرده است.

سفارت بریتانیا به مناسبت روز آگاهی‌دهی از خطر ماین‌ها گفته است که این سفارت از تلاش‌های اداره خدمات ماین‌پاکی سازمان ملل حمایت میکند تا این کشور جنگ زده را در خنثی سازی ماین‌ها کمک کند.

فیضه رضایی، مادر دو کودک که در بخش خنثی سازی ماین‌ها در بامیان کار می‌کند می‌گوید که برای حفظ جان مردم تلاش می‌کند و به وظیفه خود افتخار میکند.

او در سال ۲۰۱۹ میلادی جایزه بین‌المللی کنترول سلاح‌ها را نیز بدست آورده است.

خانم رضایی می‌گوید که از وظیفه‌ی قبلی‌اش که استاد سواد آموزی برای زنان در مناطق دور دست بامیان بود استعفا کرده و با بخش خنتی سازی ماین‌ها پیوسته است.

او درباره این که چرا به این وظیفه روآورده است می‌گوید که:” من چندین تن را میشناختم که در بامیان توسط ماین‌ها کشته و یا زخم برداشته بود. صاحب خانه ما نیز در این رویداد پای خود را از دست داده و چندین کودک نیز در انفجار ماین زنده‌گی خود را از دست دادند. این رویداد بالای من تاثیر کرد. من در باره اطفال خود فکر کردم که مبادا آنها نیز با چنین رویداد رو برو نشوند.”

رضایی افزود که اعضای خانواده او با تغیر وظیفه‌اش موافق نبودند.

او در این باره گفت:” دوستان، اعضای فامیل و کودکان من با این تصمیم من مخالف بودند تا در بخش خنثی سازی ماین‌ها کار کنم.من برای آنان گفتم که برای آینده و کودکان من این تصمیم را گرفته ام. من میخواستم که بامیان از ماین‌ها پاک شود و هر کس از زنده‌گی خود لذت ببرد.”

رضایی همچنان در باره مشکلات و چالش‌های فرا راه او نیز سخن زده است:” من در باره امنیت وظیفه خود نگران استم. وقتی این ماین‌ها پاک شد من شاید نتوانم تا در دیگر ولایت کار کنم بخاطریکه شماری آنها تحت تسلط طالبان است.”

رضایی همچنان افزود که وی علاقه دارد تا ماستری خود را در بخش باستان شناسی و یا هم جامعه شناسی تکمیل کند.

رضایی و همکاران او نخستین تیم زنان افغان هستند که در بخش خنثی سازی ماین‌ها کار می‌کنند.

رضایی در این باره گفت:” کسب جایزه کنترول سلاح‌ها تغیرات بنیادی را در تیم ما وارد کرد. وقتی ما این جایزه را کسب کردیم ما در جامعه افغانی بحیث نمونه معرفی شدیم. ما نخستین تیم زنان در افغانستان بودیم که در بخش خنثی سازی ماین‌ها کار میکردیم. ما ثابت کردیم که زنان نیز میتوانند مانند مردان کار سخت کنند و ما با آنها مساوی استیم.”

این در حالی است که در چهار دهه گذشته از اثر جنگ‌ها در سراسر کشور ماین‌های زیاد فرش شده اند، که باعث تلفات ملکی می‌شوند.

به اساس معلومات اداره ماین پاکی ماهانه ۱۲۰ غیرنظامی از اثر ماین‌ها در کشور کشته و زخمی میشوند.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی افغانستان یکی از کشورهای است که توسط ماین‌ها متاثر شده و تاکنون ۳۲ هزار منطقه خطرناک از وجود ماین‌ها پاکسازی شده اند.

با این همه افغانستان در میان ۱۴۹۵ کشوری است که از وجود ماین‌ها متاثر شده است.

به اساس معلومات اداره ماین پاکی از سال ۱۹۷۹ تاکنون بیشتر از ۳۸هزار تن بمشول زنان، اطفال و مردان از انفجار ماین‌ها تلفات دیده که از این جمله تقریبا بیش از ده هزار کشته شده و بیشتر از ۲۹هزار دیگر زخم برداشته اند.

در میان این‌ کشته و زخمیان ۲۰۹۰ تن خانم‌ ۲۳۲۲ دختر، ۱۴۶۴۶ پسر، و ۱۹۵۹۰ مرد شامل استند.

این در حالی است که در چندین سال اخیر بیشترین تلفات ملکی از اثر انفجار ماین‌ها مقناطیسی وارد شده اند.

تنها در سال ۲۰۱۹ م تلفات برخاسته از انفجار ماین‌ها به ۱۶۹۲ تن بشمول زنان و کودکان رسیده که از این میان ۶۵۰ تن کشته شده و ۱۰۴۲ تن دیگر زخم برداشته اند.

در میان این کشته شده‌گان و زخمیان ۱۴۳ دختر، ۱۲۲ زن، ۷۱۶ پسر و ۷۱۱ مرد شامل استند.

تلفات مردان و کودکان نسبت به زنان و ختران برخاسته از انفجارهای ماین‌ زیاد است و شمار این تلفات از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ نسبت به سال‌های میان ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ افزایش یافته اند.

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!